مانیتورینگ صنعتی و HMI چیست؟

HMI یک رابط میان نیروی انسانی و کنترلر است. همانطور که نام HMI نشان می‌دهند یعنی رابط میان انسان و ماشین. اگر HMI وجود نداشته باشد؛ چگونه می‌توان با پی ال سی PLC ارتباط داشت!؟
 
مانیتورینگ صنعتی و HMI چیست؟

 

 HMI یک رابط میان نیروی انسانی و کنترلر است. همانطور که نام HMI نشان می‌دهند یعنی رابط میان انسان و ماشین. اگر HMI وجود نداشته باشد؛ چگونه می‌توان با پی ال سی PLC ارتباط داشت!؟

برای پاسخ این سوال می‌بایست اندکی به عقب برگردیم. جایی‌ که یک PLC وظیفه کنترل یک فرآیند را بر عهده می‌گیرد. یک مهندس برنامه و الگوریتم پی ال سی PLC را می‌نویسد و بر روی پی ال سی PLC بارگذاری می‌کند. سپس پی ال سی PLC با فرمان گرفتن از ورودی‌های خود می‌تواند بر طبق الگوریتم تعریف شده، خروجی ها را کنترل نماید. در واقع در حالت فوق تنها راه ارتباطی میان انسان و پی ال سی PLC دو مسیر است.

مسیر اول: مهندس برنامه نویس که الگوریتم را می‌نویسد.

مسیر دوم: اپراتور خط تولید که تنها می تواند توسط شستی‌ها و سوئیچ و پتانسیومتر به ورودی پی ال سی PLC فرمان دهد.

آیا مهندس برنامه نویس همیشه در کارخانه وجود دارد؟ خیر

آیا مراحل اتصال به پی ال سی PLC از طریق کامپیوتر و ایجاد تغییرات در برنامه و الگوریتم به سرعت می تواند انجام شود؟ خیر

آیا اپراتور خط تولید می تواند تمام خواسته‌های خود از پی ال سی PLC را فقط از طریق شستی و سوئیچ و پتانسیومتر به آن اعمال کند؟ خیر

با همین چند سوال ساده در می‌یابیم که سیستم کنترل ما کامل نیست. HMI این زنجیره را کامل می‌کند. HMI می‌تواند با دریافت فرمان‌ ها از اپراتور و اعمال آن به پی ال سی PLC، هر آنچه اپراتور می‌خواهد را مورد تغییرات قرار دهد. و از این هم بیشتر، اپراتور می‌تواند فرآیند تولید و وضعیت تمام ورودی و خروجی‌ها و نیز گرافیگ پویا پروسه تولید را در HMI مشاهده کند.

مانیتورینگ صنعتی چیست؟

تمام وظایفی را که در مورد HMI نام بردیم در زیر مجموعه وظایف مانیتورینگ صنعتی قرار می‌گیرد. به طور دقیق تر مانیتورینگ ‌صنعتی یک مفهوم است و معنای آن ایجاد بستری است که اپراتور بتواند ضمن مشاهده گرافیکی فرآیند تولید و اطلاع از وضعیت های عادی یا غیر عادی آن ، به هر صورتی که می خواهد فرمان به پی ال سی PLC داده و مقادیر متغیرهای تولید را مورد تغییرات قرار دهد. HMI یکی از ابزارهای مانیتورینگ صنعتی است. یکی از دیگر از ابزارهای آن، SCADA است.

بستری است که اپراتور بتواند ضمن مشاهده گرافیکی فرآیند تولید و اطلاع از وضعیت های عادی یا غیر عادی آن ، به هر صورتی که می خواهد فرمان به PLC داده و مقادیر متغیرهای تولید را مورد تغییرات قرار دهد . 

 
 
 
آیا مانیتورینگ صنعتی نیز نیاز به برنامه نویسی دارد؟

پاسخ مثبت است. اما نه برنامه‌نویسی به شکل برنامه نویسی PLC. بلکه یه شکل مخصوص به خودش.

برنامه نویسی سیستم‌های مانیتورینگ به زیر شاخه‌های مختلفی تقسیم می شود از جمله:

  • طراحی گرافیکی فرآیند
  • طراحی صفحات مختلف بر اساس نیاز فرآیند
  • تنظیم و اختصاص Tag ها (رابط بین برنامه PLC و HMI)
  • برنامه نویسی ماکرو و Script ها
  • پیکربندی ساختمان داده ها و Recipe ها
  • تنظیم و تعریف Alarm ها و Event ها
  • تعریف و تنظیم PLC یا PLC های متصل به سیستم مانیتورینگ
 

در فایل صوتی زیر به بررسی و دسته بندی نرم افزارهای مانیتورینگ زیمنس خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *